Frälsaren - Blogg om Jesus Kristus.

På frälsaren bloggas det om allt med Jesus Kristus att göra...


Jesus sa: Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh.14:6) förklarade han att han är den enda vägen till Gud. Jesus har dött för hela världens synd och bara genom att ta emot Jesus som vår personlige Frälsare kan vi uppleva försoning med Gud.

Mer om Jesus Kristus kan du läsa här.


fredag 4 september 2009

Vad betyder frälsare?

Vad betyder frälsare?


Frälsare? Ordet frälsare betyder räddare, befriare.

Vi har även ett annat ord för frälsare och befriare och det är "Redeemer"


Klicka för att se christ redeemer statue in rio de janeiro, brazil. Den statyn har jag alltid älskat mycket! Synd bara att den ligger på andra sidan atlanten.
christ redeemer statue

Cristo Redentor (Kristus frälsaren) är namnet på den mycket välkända kristusstaty som är belägen på det 710 meter höga berget Corcovado, och som blickar ut över staden Rio de Janeiro i Brasilien. Den är förutom symbol för kristendomen ett kännetecken för såväl Rio de Janeiro som för Brasilien. Statyn är 38 meter hög och väger 700 ton.

I mitten av 1850-talet väcktes idén om statyn då den katolske prästen Pedro Maria Boss ansökte om finansiering av prinsessan Isabella för byggnationen av ett stort religiöst monument. Ansökan avslogs dock 1889 av staten, då Brasilien genomgick en sekulariseringsprocess som skiljde stat och kyrka åt.

Ett andra förslag för upprättandet av ett stort landmärke i form av en staty gjordes 1921 av Rio de Janieros ärkestift. Det organiserades en tillställning under namnet Semana do Monumento (Monumentveckan) för att samla in donationer. Olika förslag på utformningar av statyn fanns, bland annat det kristna korset, en staty av Jesus med en jordglob i handen samt en piedestal som skulle symbolisera världen. Slutligen föll valet på en kristusstaty med frälsaren som står med öppna armar för att visa sin kärlek till människorna.

Monumentet är till del byggt av Skånska Cement och betongen i fundamentet kommer från Limhamn, Malmö. Ytskiktet är gjort av täljsten.

Invigningen ägde rum 12 oktober 1931.

Cristo Redentor röstades den 7 juli 2007 fram till ett av världens sju nya underverk efter en röstning som pågått i sex år där 100 miljoner människor röstade.

8 kommentarer:

  1. Jag har också alltid känt till den där statyn i Rio de Janeiro, och alltid tyckt om den. Den måste ju vara en av världens mest kända statyer.

    Undrar hur hög den är, och hur hög jämfört med Frihetsgudinnan.

    Jag kommer inte ihåg om jag sagt det tidigare eller inte, men jag har en enorm höjdskräck, så jag vet inte om jag vågar stå där vid statyn som folk gör på bilden, statyn verkar ju ligga väldigt högt upp.

    Vad är meningen med statyn egentligen? Ska den beskydda staden eller? (det är väl Jesus den föreställer eller hur, annars har jag skämt ut mig nu.

    Jaså, du vill se statyn? Inga problem, den monteras ned bit för bit och skickas till Sverige, sedan byggs den upp utanför där du bor. Räkningen skickas dock till dig.

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas!
    Här skall du få lite fakta om kristusstatyn.

    /StenHuggarn.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en fin staty... men jag lider när jag tänker på vilken stad den få se ut över... Rio har enorma klyftor mellan rika och fattiga. Se den här bilden: http://nynerd.com/wp-content/uploads/2007/09/rich-poor-divides.jpg

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det är hemskt att se kontrasten fattigdom och rikedom. Detta finns i hela världen, men på en del ställen syns det en smula mer om dom har byggt i närheten av varandra som t.e.x. här i Rio de Janeiro i Brasilien. På den bilden går det inte att missa, det finns inga fattiga som har råd med varken poler eller tennisbanor, så den bilden syns det lite väl mycket beroende på att dom byggt så nära varandra.

    Men jag säger så här! Det är lättare att få igenom en kamel i ett nålsöga än en rik in i himmelriket.

    Vad jag menar är att dom fattiga lever närmare skaparen, så jag undrar vem som bär på rikedomen där egentligen?

    /StenHuggarn.

    SvaraRadera
  5. Håller helt och hållet med dig Stenhuggarn.

    Gud välsigne dig.

    SvaraRadera
  6. Den 20:e september är det kyrkoval. Ska du rösta eller? Man måste ju vara medlem i SvK för att få rösta, och jag är tyvärr inte medlem så för mig verkar det inte gå. Men jag funderar på att bli medlem i SvK men undrar hur mycket det kostar?

    SvaraRadera
  7. Hej Andreas!
    Kyrkovalet, val i Svenska kyrkan som kommer att genomföras den 20 september.

    I kyrkovalet får alla i Sverige folkbokförda medlemmar rösta, såvida de senaste på valdagen fyllt 16 år. I kyrkovalet röstar man på nomineringsgrupper. Valet gäller vilka som ska styra Svenska kyrkan.

    Som medlem i Svenska kyrkan är du med och bär upp ett arbete som har stor betydelse för många människor, både här hemma och ute i världen. Vid livskriser och sorger och vid stora olyckor och katastrofer kan kyrkan många gånger räcka ut en hjälpande hand. Men det skulle inte gå utan alla medlemmars ekonomiska och personliga medverkan. Här kan du läsa om vad kyrkan gör med hjälp av din medlemsavgift.

    Ditt medlemskap hjälper...
    ...i nödens stund - vid personliga kriser och stora katastrofer
    Svenska kyrkan samarbetar med samhällets övriga krisberedskap vid större olyckor. Tack vare att Svenska kyrkan finns i hela landet är hjälpen snabbt på plats. Erfarenheten att möta människor i sorg och kris är till stor nytta och den öppna kyrkan blir en stilla plats för tankar och en mötesplats för sörjande. Tack vare ett världsomspännande samarbete med andra kyrkor och organisationer arbetar också Svenska kyrkan för att hjälpa till vid naturkatastrofer och i krigshärjade områden. För de svenskar som befinner sig utomlands finns stöd att få hos Svenska kyrkans utlandsförsamlingar.
    ...utsatta medmänniskor
    I Svenska kyrkans församlingar finns ett omfattande socialt arbete, bland handikappade, äldre, arbetslösa, personer med missbruksproblem, utsatta kvinnor och barn, brottsoffer och flyktingar. Kyrkan tar vid där andra ibland inte orkar längre. I Luleå arbetar kyrkans diakoner med hembesök, samtal och stöd på olika sätt. Svenska kyrkan arbetar för att alla människor ska ha ett värdigt liv.
    ...över hela världen
    Svenska kyrkans insamlande delar heter Lutherhjälpen och SKM. Svenska kyrkan är en av 145 organisationer som ingår i ACT International och ACT Development, ett samarbete för långsiktigt bistånd världen över. Genom ACT arbetar vi i 157 länder. 2006 samlades ungefär 77 miljarder kronor in via organisationerna i ACT, varav Svenska kyrkan bidrog med drygt 246 miljoner. Svenska kyrkan arbetar internationellt för att bygga skolor, sjukhus, gräva brunnar och bygga vägar samt för att stödja aidsdrabbade och föräldralösa barn.

    Som medlem i Svenska kyrkan har du rätt till:
    - En kyrklig vigsel. Om varken du eller din partner är medlemmar har ni inte rätt till vigsel i Svenska kyrkan.
    - En kyrklig begravning. Om du går ur Svenska kyrkan förlorar du din rätt till begravningsgudstjänst i kyrkan med medverkan av präst och musiker.

    Medlemskap:
    Vid en årsinkomst på 200 000 kronor betyder det att medlemskapet kostar 1820 kr per år
    ungefär 90-95 öre per intjänad hundralapp,

    Hoppas du får en liten bättre inblick nu hur kyrkan tänker och jobbar.

    /StenHuggarn.
    P.s. Gud välsigne dig.

    SvaraRadera
  8. Tack för det långa svaret. Avgiften verkar ju ändå vara några kronor om man säger så, och man är ju ingen miljonär precis, hmm vet inte hur jag ska göra, får väl se hur det blir med det.

    Jag läser ju några olika kristna bloggar, och på vissa står det att man ska rösta på nåt som kallas för "Frimodig kyrka" i kyrkovalet, det verkar ju som alla tänker rösta utom mig, men jag kan ju inte eftersom jag inte är medlem. Men om jag nu skulle bli medlem så hur vet jag att jag hinner bli det innan valet? För om medlemskapet börjar gälla först efter valet så är det ju inte lika meningsfullt för då får man väl inte rösta denna gång (den 20:e), för min tanke var att bli medlem för att få rösta i detta valet nu. Men strunt i samma, vi får se hur det går som sagt.

    Hej då.

    SvaraRadera


RSS ATOM