lördag 31 augusti 2024

Musikens Helande Kraft

 

Kristen Musik och Sorgbearbetning

När en god vän har avlidit kan sorgen kännas överväldigande. I dessa stunder kan kristen musik  fungera som en kraftfull källa till själavård, vilket hjälper dig att bearbeta dina känslor. Här är några aspekter att tänka på:

  • Musikens Helande Kraft:
    • Kristen musik har förmågan att ge tröst och lugn. Melodier och texter kan spegla dina känslor och hjälpa dig att uttrycka det som är svårt att sätta ord på.
    • Många låtar handlar om hopp, förlåtelse och evigt liv, vilket kan vara särskilt tröstande under sorgens mörka stunder.

"Jesus Kristus kommer lagom till pass."
Detta uttryck betonar att tro och andlig vägledning alltid är närvarande, särskilt när vi behöver dem som mest.

Behovet av Andlig Stöd

Under sorgens process kan du också finna styrka i bönen. Att be för din vän och deras själsliga välbefinnande är en viktig del av processen:

  • Böner för Den Avlidne:
    • Be för att din vän ska hamna "på rätt sida om molnen", vilket innebär att de finner frid i livet efter detta.
    • Tänk på att inkludera specifika böner där du ber om tröst och styrka för dig själv och andra som sörjer.

Svenska Kyrkan som Resurs

Om du känner behov av extra stöd kan en präst i Svenska kyrkan vara till stor hjälp:

  • Samtal med Präst:
    • En präst kan erbjuda både andlig vägledning och praktiska råd. Deras erfarenhet av sorgbearbetning kan ge värdefulla insikter.
    • Många kyrkor erbjuder också sorggrupper där du kan dela din upplevelse med andra i liknande situationer.

Att kombinera musik, bön och samtal med en präst kan skapa en helhetslösning för ditt sorgearbete. Ta gärna tid att utforska dessa resurser i din egen takt.

onsdag 28 augusti 2024

döparens budskap

 

Johannes Döparen

Johannes säger:

"Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld."

Kontext och Betydelse

  • Dopets Symbolik:

    • Dopet i vatten representerar en yttre handling av omvändelse och rening.
    • Det är en fysisk manifestation av ett inre beslut att vända sig bort från synd.
  • Den som Kommer Efter:

    • Johannes hänvisar här till Jesus, som han erkänner har en högre auktoritet.
    • Denna person är inte bara starkare fysiskt, utan också andligt – vilket ger honom makten att förändra liv på djupet.

Nyckelbegrepp

  • Sandaler:

    • Att inte vara värd att ta av någon annans sandaler visar på ödmjukhet.
    • Sandaler symboliserar både status och tjänande; att ta bort dem var en uppgift för den lägsta tjänaren.
  • Helig Ande och Eld:

    • Helig Ande: Representerar Guds närvaro och kraft som bor inom troende, vilket ger vägledning och styrka.
    • Eld: Symboliserar rening, upplysning och passion. Eld används ofta för att beskriva hur Guds kraft kan transformera individer.

Intressanta Fakta

  • I judisk tradition var dop en vanlig praxis för rening, men Johannes introducerade en ny dimension genom att koppla det till omvändelse.
  • Begreppet "dop i eld" kan referera till prövningar eller tester av tro, där elden renar det ofullkomliga.

Genom dessa ord sätter Johannes fokus på vikten av inre transformation snarare än bara yttre ritualer. Hans budskap förebådar den revolutionerande förändring som Jesus kommer att föra med sig.

måndag 26 augusti 2024

Christians budskap

Budskapet: Guds ord!

Introduktion

Mitt namn är Christian, och jag vill dela med mig av betydelsen av livet och Guds ord. Tanken är att mitt budskap ska leva vidare, oavsett om jag skulle försvinna från denna värld.

Guds Ord

"Guds ord kommer att flöda på min blogg i all oändlighet, så vida inte Google plockar bort den."

Detta uttalande belyser hur viktigt det är för mig att sprida budskapet om  Jesus, Guds enfödde son. Jag ser det som en plikt och ett privilegium att föra fram dessa tankar och insikter, och jag hoppas att de når ut till många.

En Växande Förståelse

Med åren har min förståelse och känsla för Guds närvaro;blivit allt klarare. Det känns som om:

  • Livets erfarenheter har fördjupat min tro.
  • Jag får en djupare insikt om vad det innebär att vara en del av Guds plan.
  • Ju mer jag reflekterar över Jesu liv och gärningar, desto mer inspirerad blir jag.
Budskapet om Jesus

Oavsett din bakgrund - vare sig du är katolik eller kristen - är  ordet från Gud det mest centrala i mitt budskap.

Jesu Liv och Läror

Jesu liv var fyllt av exempel på hur man kan:

  1. Vägleda andra: Genom sina handlingar visade han oss hur vi kan leda andra mot ljus och hopp.
  2. Försona oss från synd: Hans offer ger oss möjlighet till förlåtelse och en ny början.
  3. Sträva efter rättfärdighet: Att leva ett liv i enlighet med Guds vilja är något vi alla kan sträva efter.

Det som verkligen berör mig är tanken på att den som verkligen tror på Herren i sitt hjärta ser världen genom en annan lins. Den personen upplever:

  • En djupare mening med livet.
  • Känslan av gemenskap med andra troende.
  • Styrka i svåra tider.

Jag ser fram emot att fortsätta dela dessa insikter och uppmuntra till reflektion över vår tro och dess betydelse i våra liv. Eftersom jag jobbar online får du vända dig till svenska kyrkan, om du vill ha den fysiska kontakten. Kuriosa: Petrus var den lärjunge som bildade den kristna kyrkan, läs mer under länken.

söndag 25 augusti 2024

Moses i Bibeln

Vem var Moses?

Moses är central i både judisk och kristen tradition. Han anses vara profet och ledare, känd för sin betydelsefulla roll i Israels historia. Här är några viktiga punkter om hans liv och gärningar:

  • Födelse och Tidig Liv:

    • Moses föddes i Egypten under en tid då israeliterna var slavar.
    • Hans mor gömde honom i ett vassrör för att rädda honom från fara.
  • Uppväxt:

    • Han blev uppfostrad av faraos dotter, vilket gav honom en unik position inom det egyptiska samhället.
Vad gjorde Moses?

Moses har flera viktiga roller och händelser kopplade till sig i Bibeln:

  1. Uppdrag från Gud:

    • Gud kallade på Moses genom en brinnande buske, där han fick veta att han skulle leda israeliterna ut ur Egypten.
    • Detta var ett avgörande ögonblick som markerade början på hans uppdrag som befrielseledare.
  2. Utgången ur Egypten (Exodus):

    • Moses konfronterade farao med krav på att låta israeliterna gå.
    • Efter flera plågor, som Gud sänt över Egypten, lämnade israeliterna landet under ledning av Moses.
  3. Övergången genom Röda Havet:

    • En av de mest dramatiska händelserna är när Moses delade Röda Havet så att israeliterna kunde fly undan faraos armé.
    • Denna händelse symboliserar befrielsen och Guds skydd över sitt folk.
  4. Mottagandet av Lagarna:

    • På berget Sinai fick Moses de tio budorden direkt från Gud.
    • Dessa lagar blev grundläggande för den judiska tron och moralen.
  5. Vandringen genom öknen:

    • Under 40 år ledde Moses sitt folk genom öknen mot det utlovade landet.
    • Trots många prövningar, inklusive uppror bland folket, fortsatte han att vara deras vägledare.

"Moses är en symbol för tro och en del av kristendomen."

Passionsspelen

Passionsspelen om Jesus Kristus död och uppståndelse

Passionsspelen är dramatiska skildringar som fokuserar på de centrala händelserna i Jesus Kristus liv, särskilt hans död och uppståndelse. Dessa spel har en rik tradition och utförs i en kristen kontext.

Historik
  • Ursprung: Passionsspelen har sina rötter i medeltiden, där de användes för att undervisa om kristen tro.
  • Plats: De framförs vanligtvis i kyrkor eller utomhus, vilket gör dem tillgängliga för en bred publik.
Innehåll

Passionsspelen inkluderar ofta viktiga scener såsom:

  1. Jesus sista måltid - En symbolisk händelse som markerar början på hans lidande.
  2. Fängslandet - Där Jesus grips av romerska soldater.
  3. Domstolen - Jesus ställs inför Pontius Pilatus och döms till döden.
  4. Korsfästelsen - En dramatisk och gripande del som skildrar hans lidande på korset.
  5. Uppståndelsen - Den triumferande återkomsten till livet, en central del av den kristna tron.
Betydelse

Dessa spel har flera viktiga syften:

  • Utbildning: De hjälper till att förmedla bibliska berättelser och kristna värderingar till både troende och icke-troende.
  • Gemenskap:  Passionsspelen samlar samhällen och främjar en känsla av enhet genom gemensamma upplevelser.
  • Kulturell tradition: Många regioner har egna unika sätt att framföra dessa berättelser, vilket berikar den kulturella mångfalden.

"Passionsspelen är inte bara underhållning; de är en djupgående reflektion över tro och mänsklighet."

I dagsläget finns det många varianter av passionsspel runt om i världen, med olika tolkningar av berättelsen om Jesus Kristus.

fredag 23 augusti 2024

Gud och treenigheten

Gud, Sonen och Helige Ande

Gud, Sonen och Helige Ande är centrala begrepp inom kristendomen, som refereras till i samband med den kristna treenigheten. Låt oss bryta ner dessa termer.

Definition: Inom kristendomen representerar Gud den allsmäktige skaparen av universum.

Egenskaper
Allvetande: Gud har fullständig kunskap om allt som har hänt, händer och kommer att hända.
Allsmäktig: Ingen kan stå emot Guds vilja.
Kärleksfull: Gud strävar efter att upprätta en relation med människorna.

Sonen
Definition: Jesus Kristus, som är Guds son, född genom jungfru Maria.
Frälsare: Genom sin död och uppståndelse erbjuder Jesus frälsning till mänskligheten.
Exempel på mänsklighet: Han levde ett liv utan synd och visar hur människor kan leva enligt Guds vilja.

Helige Ande
Definition: Den tredje personen i treenigheten, som representerar Guds närvaro och verkan i världen idag.
Funktioner:  Guide och tröstare, hjälper troende att förstå Guds ord och ger styrka i svåra tider.
Utrustar för tjänst:  Ger andliga gåvor till troende för att tjäna samhället och kyrkan.

Sammanfattning
Tillsammans utgör "Gud, Sonen och Helige Ande" en grundläggande del av den kristna tron. De representerar olika aspekter av Guds natur och relation till mänskligheten:
"Det är genom denna triad av Gud, Sonen, och Helige Ande som troende finner vägledning, stöd och syfte i sina liv."

Genom att förstå dessa begrepp kan man få en djupare insikt i den kristna tron!

tisdag 20 augusti 2024

om djävulen

Vad står det i Bibeln om djävulen?

Djävulen, även känd som Satan, är en central figur i många traditioner, inklusive kristendomen. Här är några viktiga punkter om vad Bibeln säger om honom:

1. Ursprung

  • Fallen ängel: Enligt Lukasevangeliet 10:18 föll djävulen från himlen. Detta antyder att han en gång var en hög ranking ängel innan han gjorde uppror mot Gud.

  • Symbol för ondska: I Uppenbarelseboken 12:9 beskrivs djävulen som "den stora ormen", vilket symboliserar hans roll som en bedragare och fiende till mänskligheten.

2. Roll och funktion

  • Frestande: Djävulen är känd för att fresta människor till synd. Ett tydligt exempel finns i Matteusevangeliet 4:1-11, där han frestar Jesus i öknen med olika erbjudanden.

  • Motståndare: I Job 1:6-12 framträder djävulen som anklagare inför Gud, vilket visar på hans roll som motståndare till de trogna.

3. Makt och begränsningar

  • Tillfällig makt: Även om djävulen har inflytande över världen, betonar Johannes 16:11 att hans dom är säker och att han kommer att besegras.

  • Guds överhöghet: Trots djävulens makt, försäkrar Romarbrevet 8:38-39 oss att ingenting kan skilja oss från Guds kärlek.

4. Symbolik och representation

  • Ljusets ängel: I Andra Korinthierbrevet 11:14 nämns att djävulen kan framstå som ”en ljusets ängel”, vilket understryker hans förmåga att bedra människor genom falska budskap.

  • Kämpa mot djävulen: Efesierbrevet 6:10-18 uppmanar troende att klä sig i Guds vapenrustning för att stå emot djävulens angrepp.

Djävulen representerar inte bara en personlig fiende utan också den

lördag 17 augusti 2024

begär

Allt om begär kan ni läsa här.
Inte ha begär till din nästas hus 2 Mos 20:1
Han mättar ditt begär med sitt goda Ps 103:5
Begär efter annat kväver ordet Mark 4:19
Döda era begär som hör jorden till Kol 3:5f
Begäret föder synd och död Jak 1:14
Skapar strider och tvister Jak 4:1f
Begären för krig mot själen 1 Petr 2:11
Köttsliga begär lockar 2 Petr 2:18f
Världen och dess begär förgår 1 Joh 2:15f

fredag 16 augusti 2024

Café Basilika

Café Basilika - Kyrkan

Om Café Basilika
Välkommen till Café Basilika, en trivsam plats belägen vid Dalabergskyrkan. Här kan du njuta av en rad olika aktiviteter som passar både enskilda besökare och grupper.

I Café Basilika kan du fika hembakat, sitta ner och läsa en tidning i lugn och ro eller bara umgås, kanske över några olika spel som en omgång Mancala, Schack eller Back Gammon. Det finns också chans att träna sin svenska runt caféborden.

Dalabergskyrkans gemenskap erbjuder en varm och inbjudande atmosfär för både medlemmar och besökare. Här är några viktiga punkter om caféet:

  • Plats: Beläget i hjärtat av Dalaberg, vilket gör det lättillgängligt för alla.
  • Avkoppling: En lugn miljö att koppla av i efter en lång dag.
  • Nätverksmöjligheter: Möjlighet att knyta kontakter med likasinnade individer inom kyrkan och samhället.
  • Stödja lokalt: Genom att handla här stöder du lokala producenter och initiativ.
  • Öppettider: Caféet har generösa öppettider som gör det möjligt för besökare att njuta av en paus under dagen. Tisdagar 6 aug – 17 dec 2024 kl. 14.00–19.00 Dalabergskyrkan

    "Café Basilika är mer än bara ett café; det är en plats för gemenskap och samvaro."

Välkommen till Café Basilika, där smak och gemenskap förenas. Gjorde lite reklam för orten där jag bor.

torsdag 15 augusti 2024

Om förakt

Vad står det om Förakt i Bibeln och vad säger Gud om det?

Förakt är ett tema som återkommer i flera delar av Bibeln, där det ofta kopplas till attityder och beteenden som strider mot Guds vilja. I både Gamla och Nya testamentet finns exempel på hur förakt kan leda till splittring, konflikt och andlig fördömelse.

Förakt i Gamla Testamentet
I Ordspråksboken 21:24 står det: "Den som är högmodig och föraktfull kallas en skrytsam man." Här framhävs hur förakt ofta förenas med högmod, vilket skapar en bild av en person som ser ner på andra. Detta uppmanar oss att reflektera över våra egna attityder gentemot våra medmänniskor. Gud kallar oss att vara ödmjuka och visa kärlek, snarare än att döma eller förakta.

Ett annat exempel finns i Psaltaren 119:22, där psalmisten ber Gud att befria honom från dem som föraktar honom. Detta visar på den smärta och isolering som kan följa med att bli föremål för andras förakt. Herren ser vår nöd och erbjuder tröst till dem som blir nedvärderade.

Förakt i Nya Testamentet
I Nya testamentet tar Jesus tydligt ställning mot förakt genom sina handlingar och undervisningar. I Matteus 5:22 varnar han: "Men jag säger er: Den som är vred på sin broder skall vara skyldig inför domstolen; den som säger 'du idiot' skall vara skyldig inför Stora rådet; men den som säger 'du dår' skall vara skyldig till helvetets eld." Här ser vi hur Jesus kopplar samman känslor av vrede och förakt med allvarliga konsekvenser. Det handlar inte bara om ordens betydelse utan också om hjärtats inställning.

Jesus uppmanar oss istället att älska våra fiender (Lukas 6:27) och visar därmed vägen till ett liv utan bitterhet eller förakt. Han betonar vikten av att se varje människa med värde, oavsett deras handlingar eller status.

Herrens Syn på Förakt
Genom hela Bibeln ser vi Guds hjärta för de svaga, de utstötta och de sårade. Herren kallar oss inte bara till att undvika förakt utan också till aktivt stödja dem som lider under dess tyngd. I Jakobs brev 2:1-4 uppmanas vi att inte göra skillnad mellan människor baserat på yttre faktorer, vilket ytterligare förstärker budskapet om jämlikhet inför Gud.

Sammanfattningsvis visar Bibeln tydligt att förakt är en synd som strider mot Guds kärlek och rättvisa. Herren vill se oss leva i ödmjukhet, respekt och kärlek mot varandra. Genom att förstå detta kan vi arbeta mot ett samhälle där alla behandlas med värdighet, precis så som Gud har kallat oss till att göra.

tisdag 13 augusti 2024

Gud och Bibeln

Om Gud och Bibeln: Min tolkning av detta är att vi skall se allvaret i orden, detta är alltså en riktlinje om hur vi skall bete oss mot honom och varandra. Alltså lite ordning och reda, ingen som dör av detta.

Guds ord är precis som när vi uppfostrar våra barn, detta är egentligen ren kärlek och inget ont i detta.

Den enda skillnaden mellan Gud och föräldern är att gud skrivit sitt ord, gud är alltså allas fader.

Ju mer man tänker så här om bibeln, ju mer älskar man fader Gud.

Fadern är alltså mån om oss, så att vi inte hamnar i djävulens klor och bojor.

Amen och 
Halleluja för det.

Förtröstan på Herren

Förtröstan på Herren, den rättfärdige. 
För sångmästaren, av david. Till Herren har tagit min tillflykt. Hur kan ni då säga till mig: "Fly som en fågel till ditt berg.

Se, de ogudaktiga spänner bågen, de har lagt sin pil på strängen för att i mörktet skjuta på de rättsinniga

64:4,5.

När  grundvalarna rivs upp, vad kan då den rättfärdige uträtta?"Herren är i sitt heliga tempel, Herrens tron är i himlen. Hans ögon ser, hans blickar prövar människors barn. 33:13, Jes 66:1, Hab 2:20, Matt5:34,
Upp 4:2 

Herren prövar den rättfärdige, men den ogudaktige och den som älskar våld, dem hatar hans själ.
5:5, 1 Mos 22:1, Jak 1:3. 

Han skall låta glödande kol och svavel regna över de ogudaktiga, en glödhet vind är den kalk de får att dricka. 1 Mos 19:24, Jer 4:11, 12, Hes 38:22

Ty Herren är rättfärdig, han älskar rättfärdighet. De rättrådiga skall se hans ansikte. 




lördag 10 augusti 2024

barn i uddevalla

Aktiviteter för barn i uddevalla, lägger ut vad som kommer för barn i det närmaste. Detta är bara vad som händer i uddevalla.
Guds barn i uddevalla

Guds barn i uddevalla

Guds barn i uddevalla

fredag 9 augusti 2024

Andlig blindhet

Andlig blindhet: Tänkte underlätta för er om andlig blindhet, så ni hittar i er livssituation.

Om en blind leder en blind. Matt 15:14
Han har förblindat deras ögon. Joh 12:40
Vid omvändelsen tas slöjan bort. 2 Kor 3:16
Förblindat de otroendes sinnen. 2 Kor 4:4
Hedningarnas förstånd är förmörkat. Ef 4:18
Den som saknar frukt är blind. 2 petr 1:9
Den som hatar vandrar i mörkret . 1 Joh 2 :11
Andlig blindhet

onsdag 7 augusti 2024

om denna blogg

blogg
Om denna blogg, det var ett tag sedan bloggen uppdaterades, så det blir mitt första inlägg som inte har bibeln som fokus. Var lugna det kommer bloggas snart igen om Jesus Kristus, han har gjort så mycket gott för oss så han förtjänar en ny chans.

Måste billigt erkänna att jag inte är den som springer ner dörrarna på kyrkan, men vittna om Guds son känns lite extra viktigt nu, i dessa tider med allt krig och elände.

Vi behöver känna trygghet i vardagen, för att orka med! Gud blir vårt batteri, när vi läser bibeln så laddar vi teslan, nej, i detta fallet laddar vi oss själva för att orka.

Gud blir vår vitamin för att allt skall fungera, med en tro så blir allt lättare för oss.

Bloggen om Jesus Kristus är uppstånden igen från det döda, tiden och situationen skall kännas rätt.

Passar på att presentera en ny funktion, så jag visar det 10 mest lästa inläggen, kommer att ändra lite på bloggen för att fräscha upp den.

Valde tio inlägg eftersom vi har tio budord, visst är jag knäpp!

Förlåt, jag såg att det var ett och annat inlägg jag skrivit tidigare som inte hade bibeln som fokus, hoppas ni har överseende med detta. Har inte bloggat här sedan 2018, så lite ringrostig är man.

Har provat att blogga om annat än Jesus, men när jag tänker så är detta det mest meningsfulla jag gjort.

Finns det läsare tillräckligt så kanske jag satsar på detta på heltid, hade varit en dröm att jobba med detta mellan 7 - 4 på dagarna.

Kan ni tänka er att ha Gud som arbetsgivare? Hade varit den bästa arbetsgivaren.

starkaste orden

Vilka var de starkaste orden från Gud i Bibeln?

Att identifiera de starkaste orden från Gud i Bibeln kan vara en meningsfull och personlig resa. Här är några av de mest framträdande verserna som många tror bär stor tyngd och betydelse:

1. Skapelsen

  • 1 Mosebok 1:3: "Och Gud sade: 'Varde ljus.' Och det blev ljus."
    • Denna vers markerar början på skapelsen och visar Guds makt att skapa med sitt ord.

2. Tröst och styrka

  • Jesaja 41:10: "Frukta inte, ty jag är med dig; var inte förskräckt, ty jag är din Gud."
    • Här erbjuder Gud tröst och uppmuntran, vilket ger styrka i svåra tider.

3. Kärlekens budskap

  • Johannes 3:16: "Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son..."
    • En central vers som sammanfattar kärnan av kristen tro, nämligen Guds oändliga kärlek till mänskligheten.

4. Visdom och vägledning

  • Ordspråksboken 3:5-6: "Förlita dig på Herren av hela ditt hjärta, och stöd dig inte på ditt eget förstånd."
    • Detta vers uppmanar oss att söka Guds vägledning istället för att förlita oss enbart på vår egen visdom.

5. Hopp i prövningar

  • Romarbrevet 8:28: "Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud."
    • En påminnelse om att även i motgångar finns det hopp och syfte när vi litar på Gud.

Intressanta fakta:

  • Många av dessa verser används ofta i predikningar och andakter för att ge kraft och inspiration.
  • Verserna återspeglar olika aspekter av Guds karaktär, inklusive kärlek, makt, visdom och tröst.

Dessa exempel visar hur Bibeln erbjuder starka ord som kan vägleda, trösta och inspirera dig i olika livssituationer.